header

header

måndag 26 september 2016

Loppisresa

Närpes Vuxeninstitut ordnade en loppisresa till Lapua och Seinäjoki lördagen den 24.9. Vi började dagen med ett besök på en gammal patronfabrik. Fabriken exploderade år 1976 och finns idag på ett annat område utanför centrum av Lappo. Det gamla området kallas Vanha Paukko. Där finns bland annat museum, konsertsal, konstsal och restaurang idag. Den första pausen på resan.






Ett riktigt konstverk





Restaurangen






Utställning med bilder och inventarier från den gamla patronfabriken



















Konstutställning



Första loppmarknaden som vi besökte var i Lappo i källaren av pingstkyrkan. Prydlig loppis men lite unken lukt. Helt okej utbud, men ändå inget blivande favoritställe.


Vi åkte vidare till Seinäjoki. Utanför centrum i Hyllykallio (där var det finns Prisma och Touhutalo bl a) finns även denna stora och billiga loppis. Hit åker jag gärna igen. Priserna var halverade från vad de var i Lappo.  Ett gediget utbud också. Tyvärr hade vi alltför kort tid på oss. Det hade behövts mer än en timme här för mig. Jag hade en hel shoppingvagn full med pärmar och kläder. Pärmarna var 20 cent per styck, så bäst att passa på. Jag kommer nog att åka hit igen.

  

Det fanns en förbokad lunch på hotell Alma. Men vi var några stycken som gick till Epstori köpcentret och åt på Pizzeria Piikki. En helt okej buffé i stil med Pizzeria Rax i Vasa. Gott om sittplatser med utsikt över bottenvåningen av Epstori. 
Efter lunchen åkte vi igen utanför staden till Ykkösbasaari. Ett loppis i stil med Combo i Vasa. Mycket "nya" saker gällande inredning, hud- och hårvård, böcker, vantar och handskar. Men även platser som folk kan hyra. Lite av en labyrintkänsla. Mycket folk och således trångt. En lång kö till de två kassorna som fanns där. Kassapersonalen var snabb men det tog nog ändå 20 minuter att köa för mig. Det kan vara skäl att åka hit en vardag då förhoppningsvis inga bussresenärer är på plats. Vi var här i 1 h och 45 minuter, men för mig hade det nog kunnat vara 3 timmar. Så jag åker gärna hit igen. Jag hittade många julklappar och grejer till barnen. Vem hade kunnat tro att jag skulle hitta en t-shirt med Emil i Lönneberga i ett loppis i Seinäjoki. Emil är lillasysters favorit. Hon kommer att bli så glad åt tröjan. Jag skall paketera in den som ett paket i hennes julkalender. Små börsar med Frozen och rosa söta tossor blir även paket i deras julkalender. Barnen var borta då jag kom hem så jag hann gömma undan grejerna.





Sista stoppet för dagen blev Valkoinen Puu i Kauhajoki. De kaffesugna skulle ha sitt eftermiddagskaffe och en rejäl tårtbit. Jag blev mätt av att bara titta på. Det var riktigt väl tilltagna bitar, så man får nog valuta för pengarna. Inredningen gick i lite shabby chic, gammaldags stil. Jag beundrade en fin soffa. Ett mysigt och fint café för fikasugna.


Det fanns också en liten butik med produkter av märket Valkoinen Puu och även ekologiska produkter för hudvård, knäckebröd, indiansocker osv.






 Vi var hemma igen i Övermark kl.18.15. Tidsschemat höll. Jag var mycket nöjd över att ha fått uppleva tre stycken för mig nya loppisar. Jag hade visserligen gärna varit på resa i flera timmar till. Men jag kan tänka mig att en del resenärer nog var nöjda med att få komma hem till kvällen. Alla är knappast så uthålliga som jag är då det gäller att undersöka loppisar.
Jag åker gärna på loppisresa igen. Reseledaren kom med ett förslag om att åka till Umeå på loppisresa. Det skulle nog vara riktigt intressant. Men då skulle jag nog önska övernattning från lördag till söndag. Det blir väldigt sent att ta kvällsfärjan hem och komma till Vasa kl.02 på natten. Men det var en bra idé som jag hoppas kan genomföras något år, om inte via Närpes Vuxeninstitut så via något av våra lokala resebolag. Jag hörde även de som pratade om loppisresa till Luleå, som ordnas via resebolag i Österbotten. Det vore också roligt att delta i det evenemanget något år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar